1. تهیه بلیط به چه صورت می باشد؟
تهیه بلیط با مراجعه به سایت های تهیه بلیط رجاء، فدک، سفیر و ....
(www.raja.ir www.fadaktrains.com www.safirrail.ir )،
مراجعه به آژانس های مسافرتی و یا مراجعه حضوری به واحد استرداد بلیط، صورت میپذیرد
2. آیا امکان اعزام مسافر جامانده با قطارهای بعدی وجود دارد؟
با توجه به اینکه هر قطاری تحت مالکیت شرکت خاص میباشد، امکان ارائه خدمات به مسافر جامانده وجود ندارد و صرفا باید بلیت دیگری توسط متقاضی تهیه شود.
3. چرا دقایقی به حرکت قطار، از عبور مسافرین از گیت کنترل بلیت جلوگیری میشود؟
به علت حفظ ایمنی مسافرین و پیشگیری از خطرات ناشی از نزدیک شدن به قطار در حال حرکت، تبعات ناشی از آن و امکان اعزام قطاردر زمان مقرر، 5 دقیقه به حرکت از عبور مسافرین از گیت جلوگیری میشود.
4. چرا قطار علی رغم نرسیدن کامل مسافرین به ایستگاه، اعزام میگردد؟
قطارهای مسافری راس ساعت مقرر اعزام خواهند شد و هیچ قطاری به علت عدم حضور بموقع مسافر (به هر تعداد از جمله کاروان) با تاخیر اعزام نخواهد شد و اطلاع رسانی ذیل بلیتها صورت پذیرفته است .
5. آیا در صورت تاخیر در رسیدن قطار به مقصد، خسارت پرداخت می گردد ؟ به چه نحو؟
در هریک از مسیرهای ریلی به تفکیک، مدت زمان مشخصی به دقیقه جهت اعلام خسارتی شدن قطارمسافری تعریف شده است که صرفا با اعلام رئیس قطار به اداره کل برنامه ریزی و نظارت و تائید آن، اجرایی میشود.
6. نحوه ثبت شکایت در راه آهن و نحوه پیگیری آن به چه شکل میباشد؟
تماس با سامانه صدای مسافر به شماره تماس (5149-021) و ثبت شکایت و دریافت شماره رهگیری و یا مراجعه حضوری به گروه مسافری راه آهن و ارائه شکایت بصورت کتبی
7. نحوه اطلاع از زمان ورود قطار به مقصد چگونه است ؟
مراجعه به بلیت و ساعت ورود درج شده در روی بلیت و در صورت حضور درایستگاه مراجعه به اطلاعات و همچنین با مراجعه به سایت http://pws0.rai.ir (موقعیت و جانمائی قطار ها)
8. شرایط و نحوه استرداد بلیت قطار به چه شکل میباشد ؟
مسافران دارای بلیت همنام و یا دارای تصویر مجازی بلیت و یا پیامک خرید سیستم فروش می توانند با مراجعه به نمایندگی ها ی مجاز فروش بلیت قطار و ارائه آن و اصل کارت شناسایی معتبر نسبت به استرداد بلیت اقدام نمایند
شرایط استردادتا ساعت 12 روز قبل از حرکت 10% بهای بلیت کسر و مابقی استرداد می گردد و تا سه ساعت مانده به حرکت 30% کسر ومابقی استرداد می گرددو نهایتاً تا لحظه حرکت قطار 50% کسر و مابقی استرداد می گردد
9. شرایط و نحوه دریافت خسارت به چه شکل میباشد؟
مسافران دارای بلیت و یا دارای تصویر مجازی بلیت و یا پیامک خرید سیستم فروش می توانند با مراجعه به نمایندگیهای مجاز فروش بلیت قطار و ارائه آن و اصل کارت شناسایی معتبر نسبت به دریافت خسارت قطارهای مشمول خسارت اقدام نمایند. لازم بذکر است نحوه پرداخت خسارت و اخذ مدارک و مستندات از سوی شرکتهای حمل و نقل ریلی به مراکز مجاز فروش بلیت قطار اعلام خواهد شد.
10. بار مجاز قابل حمل مسافر در قطار به چه صورت میباشد؟
صندلی چرخدار بیمار یا معلولین، گهواره کودک، ساکت دستی یا جامدان های کوچک محتوی وسایل شخصی مشروط بر اینکه ابعاد هر بسته یا جامدان از حدود 75 سانتی متر زیادتر نباشد. همچنین پتو،شال، پالتو، چتر، یک بسته کوچک خوراکی یا میوه و سبزی و تفنگ شکاری دارای مجوز و خالی از فشنگ، سایر موارد مجاز جهت ورود به قطار میباشد.